Eigentijds en uitdagend onderwijs: Agora!

Agora biedt eigentijds en uitdagend onderwijs afgestemd op het individuele kind, waarbij leraren op een andere manier kunnen ervaren hoe geweldig mooi hun vak is.
Agora wil de hele onderwijssector graag laten zien wat en hoe ze dat doet. Dat lukt beter wanneer de Agora-scholen samen de kwaliteit van Agora-onderwijs zichtbaar gaan maken en blijven onderzoeken. Daarom is er de Agora-vereniging. Op 13 januari j.l. is de landelijke website in de lucht gegaan. 

https://www.agoraonderwijs.nl/

Meer weten: leerlingen aan het woord

Leerlingen aan het woord!

Bart van Sittert

Ik zit op voetbal ik voetbal in Halsteren. Ik wil later een eigen bedrijf beginnen. Ik vond de gym en de pauze altijd het leukst op de basisschool. omdat ik dan altijd ging voetballen in de pauze met vrienden. Voor een challenge bij Agora heb ik een bureau gemaakt. Daar heb ik een Engelse werktekening bij gemaakt. Eerder heb ik al een houten tafel gemaakt, die zie je op de foto.

En ik ben nu een challenge van economie en ondernemen aan het doen. Ik wil hiervoor dit schooljaar nog examen doen. Ik vind dit onderwijs makkelijker omdat je eigen doelen kan bedenken en daarnaar toe kan werken.

Hoi, ik ben Mitch.

Ik ben 13 jaar en ik woon in Kruisland. Ik zit op voetbal. Ik sta rechtsback. Ik zit op Agora op ‘t Ravelijn. Ik zit sinds dit schooljaar op R@velijn Agora en heb al 2 challenges af. Eén over de driehoekshandel en bij de andere challenge heb ik een kastje gemaakt voor mijn controllers en videogames. Ik ben nu bezig met 2 challenges die gaan over een arcadekast maken en een zadelkar voor m’n moeder en m’n zusje. Ik zou niet meer op de andere manier willen leren omdat me dat te standaard was en ik wou dit wel eens proberen.  

 

Hallo ik ben Jeffrey.

 

Ik weet nog niet precies wat ik wil worden maar wel iets met auto´s. Het leukst op de basisschool vond ik gym want dan hoef je niet stil te zitten.  Ik heb een challenge gedaan over een auto motor, een telefoonstandaard en ik heb 2 challenges waarbij ik leerde lassen, een tafel en een Xbox standaard. Ik ben nu bezig met een challenge met een lasersnijder om een munt te maken als bedankje aan mensen die bij ons bij Agora komen helpen. Die zie je ook op de foto.

Anne-Marie

Mijn hobby’s zijn paardrijden en boksen. Ik wil best wel wedstrijden met het paardrijden gaan doen. Later wil ik rijinstructrice worden. Ik heb 1 challenge af en dat is de Paardenverzorging. Ik ben momenteel met 3 challenges bezig, namelijk een tafel maken, dierenposter over het dierenrijk en “hoe werkt elektriciteitsaandrijving?” Ik zou niet meer op een andere manier willen leren omdat ik nu kan leren wat ik wil leren.

Hallo mijn naam is Joris Kriesels.

Ik ben 12 jaar oud en ik woon in Kruisland. Ik zit op voetbal. Ik sta aanvallend middenvelder. In mijn vrije tijd ga ik soms op mijn fiets bij ons op de werft crossen. Later wil ik soldaat worden omdat ik dan mensen kan helpen en het lijkt me wel interessant om in het leger te gaan. Op mijn basisschool vond ik Engels en gym het leukste omdat ik het wel leuk vind om Engels te praten en gym vind ik leuk omdat je dan lekker kan sporten.
Ik heb een challenge gedaan over een kijkdoos omdat ik wel geïnteresseerd was in de Tweede Wereldoorlog. Ik heb daarbij een kijkdoos gemaakt en als je er in keek, zag je een bunker en als je door die bunker keek, zag je weer een slagveld ik heb geleerd hoe een bunker er aan de binnen- en buitenkant uit zag en ik heb geleerd hoe ik beter moet knutselen en dat ik ook eerst een ontwerp moest maken. Ik ben nu aan het brainstormen voor een nieuwe challenge en ik vind de hongerwinter wel interessant. Ik zou niet op een andere manier willen leren want dan moet je bijvoorbeeld iets doen en hier mag je zelf weten wat je leert.

 

Milou Hensen

 

Mijn naam is Milou Hensen en ik ben 13 jaar. Ik woon in Steenbergen dus ik hoef ook niet lang naar school te fietsen. Mijn hobby’s zijn atletiek, ik speel klarinet en ik zit op theater. Klarinet doe ik al vanaf dat ik in groep 5 zit en zit nu ook in een orkest: jong Volharding. Later als ik mijn diploma heb, wil ik heel graag iets doen met acteren in films. De reden waarom ik dat wil gaan doen, is omdat acteren en theater echt heel erg bij mij passen, je kan je daar ook helemaal uitleven en je kan heel overdreven doen. De reden waarom ik geen theater wil maar film is omdat als je in films speelt, kan je alles opnieuw doen en het is minder eng omdat er dan veel minder mensen zijn. Vroeger op de basisschool was gym het leukste vak. Vooral omdat je dan even bezig ben en dat je even kan doen wat je wilt.

De challenges die ik heb gedaan of waar ik mee bezig ben is over de hongerwinter. Daar wilde ik meer over weten omdat ik geschiedenis erg interessant vind. Ook heb ik nog een challenge gedaan over de slavernij. Toen heb ik er een boek over geschreven in het Nederlands. Ik heb nog een challenge gedaan over disorthografie, dat heb ik zelf. Dat is dat je veel moeite hebt met rekenen en dus ook minder snel dingen begrijpt of doorhebt dan andere kinderen. De meest lange en grote challenge die ik op dit moment aan het doen ben is het uitgeven van een Engels boek. Op dat idee ben ik gekomen omdat ik veel films had gezien en daarom ook geïnspireerd raakte om een boek te schrijven. Op dit moment gaat het erg moeilijk vooral met de spelling en daardoor ben ik er ook al ruim een jaar mee bezig. Ik heb voor Agora gekozen omdat ik denk dat dit echt een goede leerweg is zeker omdat je hier vrij bent om te leren wat je zelf wilt. 

 

Hoi ik ben Thomas Vriens.

Ik zit in het 2de leerjaar op ‘t Ravelijn in Steenbergen. Ik voetbal bij RKSV Halsteren. Ik woon ook in Halsteren, ik ben ook met een paar vrienden van Halsteren naar Agora gekomen. Ik heb een challenge met Jay en Bart gedaan hoe wij een boomhut moesten maken en we hebben die boomhut ook echt gemaakt

We wilden bij die challenge iets leren met techniek en dat is bij die challenge zeker gelukt. We hebben daar bijna alles moeten toepassen wat met techniek te maken had. Ik heb ook met Bart van Sittert een challenge gedaan over het beroep teammanager. Toen zijn we naar RKC Waalwijk geweest. Daar was toen Robert Braber (oud- voetballer) met wie we toen een dagje meegelopen hebben en daarna heb ik nog een interview afgenomen. Ik ben nou bezig aan een challenge om het examen economie en ondernemen af te ronden. Ik zou niet meer graag naar het andere onderwijs willen. Onlangs heb ik daar nog wel aan gedacht want het is best anders zo’n overstap.

 

Jord

Hoi ik ben Jord Bom en ik ben 14 jaar oud en ik doe Agora. Ik zit op voetbal en ik sta achterin dus rechtsback. Mijn eerste challenge was een hovercraft maken. Ik heb ook een “challenge-bak” gemaakt. Daarin zitten challenges in ballen voor als we echt geen inspiratie hebben voor een nieuwe challenge of eens iets heel andere willen doen. Bij één van mijn challenges heb ik een kartonnen vliegtuig gemaakt en hij deed het . Nu ben ik weer met een nieuwe challenge bezig en dat is hoe kan je door 10 Citroenen een lampje kan laten branden. Omdat ik hier op Agora iets kan doen wat ik zelf wil leren, zou ik niet meer anders willen.

Het Agorateam:

Hallo allemaal! Wij zijn het ‘t R@velijn Agora team. In maart 2018 zijn wij vanuit ‘t R@velijn op bezoek geweest in Roermond. We waren al een tijd op zoek naar maatwerk, personaliseren, leerlinggestuurd onderwijs. Veel dingen vielen op zijn plaats toen we bij Agora Roermond waren. Al snel was de kogel door de kerk. Op ’t R@velijn gingen we voor een Agora- concept.

Tussen onze aanmeldingen zaten 15 leerlingen die met ons de uitdaging aangingen en binnen een half jaar stond er een heel nieuw onderwijsconcept. Bij R@velijn Agora hebben we de mogelijkheid met de leerlingen te kijken wat ze willen leren, het leren zichtbaar te maken, het geleerde vast te houden en toekomstgericht te ontwikkelen.

Inmiddels zijn we met 2 groepen en 4 coaches. De groep is samengesteld uit alle leerwegen en 2 leerjaren door elkaar. De leerlingen werken regelmatig samen binnen challenges aan hun eigen leerdoelen. Het niveau is daarbij niet belangrijk, wel dat ze hun eigen leerdoelen bereiken. De leerdoelen maken ze zichtbaar in hun footprints.

Tijdens community-avonden is voor ons altijd duidelijk wat een ontwikkeling de leerlingen doormaken. Sommige leerlingen komen erg verlegen binnen en doen inmiddels een presentatie in het Engels. Andere leerlingen kozen eerst de veilige weg door challenges te kiezen in het gebied waar ze zich comfortabel in voelen en kiezen langzaamaan steeds meer challenges waarbij ze zich buiten hun comfortzone moeten plaatsen. De opstart verliep niet geheel vlekkeloos. Maar dat is hoe we werken bij R@velijn Agora. We vallen, helpen elkaar en komen er beter uit!

De samenwerking met de andere scholen ervaren we als erg prettig. Ook hier helpen we elkaar en houden we elkaar scherp. 

Media
  • Agora
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4